divendres, 17 de gener de 2014

Les extraescolars: una opció reexida !



He de començar dient que la paraula " extraescolars" no m'agrada gens , està plena de connotacions que giren entorn d'un debat a favor/ en contra , que sovint es planteja amb una radicalitat per a mi massa tancada.  

Si o no ? tot depèn, com tantes coses a la vida.

Un cop ha passat la meitat del curs us volem explicar la nostra experiència , que valorem molt positiva.

El David fa tres activitats fora de l'horari escolar . He de dir que , com que vivim a 1/2h caminant de l'escola ( jo no se conduir ni tinc cotxe) a la tarda no va a cole , ja que ell hauria de caminar uns 6km cada dia . Amb 4 anys, no cal.   Dilluns, dimarts i divendres surt a les 12.30h i ja no torna a cole . Dimecres  fa extraesc. i es queda a dinar ( que li encanta !!! ) i dijous fins les 13.30h amb l'extraesc.  i ja està . Aquest ha estat un condicionant important que va afavorir la nostra opció : tenir temps per a fer-les de manera " descansada".

Quines activitats i perquè ? Anglès, música i natació. El perquè és comú: perquè li encanten . A cole també ens han  dit que té molt afany per aprendre, que sempre pregunta molt, que li agrada conèixer coses noves, provar, experimentar  ... Que bé !!!





Veiem com l'anglès li desperta molta curiositat i que li agrada parlar-lo, descobrir paraules noves cada dia, saber com es diu tal o qual cosa ....( el traductor de google ja treu fum en aquest ordinador jejej)   Com que el nivell de la seva mestra a cole és mig, volíem oferir-li l'oportunitat de fer l'activitat amb algú que tingués un bon nivell ( Proficiency)  , el que s'hauria de tenir per ensenyar idiomes vaja, però en aquest país les coses funcionen com funcionen .







Música ? Es passa el dia cantant . Té un cistell amb instruments de música que sovint  agafa per tocar i ens pregunta com fer-ho . Tant el papa com jo tenim un nivell absolutament pèssim en música i no podem ensenyar-li res. .Fins i tot una bona amiga, la seva padrineta, que és profe de música , ens va dir que el David sabia afinar molt bé i que no li ensenyéssim nosaltres les cançons perquè " ho espatllaríem " . La confiança fa fàstic, jeje, però imagineu-vos quin nivell tenim !!
Fa música a cole, però només els hi ensenyen cançons, no experimenten amb instruments ni res .  En aquesta activitat poden tocar i descobrir diversos instruments  " de veritat" de vent, de percussió, de corda ...
genial !!!





Natació? ja us ho vam comentar: li encanta la piscina. Vam pensar que era una llàstima que només en pogués gaudir a l'estiu . Anem dimarts a la tarda 3/4h. 




Quin era el nostre objectiu ? 

Que el David en gaudís . I punt  . El director de l'acadèmia de música, que és un noi jove maquíssim , molt creatiu i que en sap molt  , em deia : però també n'ha d'aprendre, a la qual cosa li vaig contestar : si s'ho passa bé , n'aprendrà , seguríssim. 

En cap moment ens vam plantejar el " seu futur" : per exemple: que comenci ara amb l'anglès per la qüestió laboral com hi ha famílies que sí ho fan.  Això no m'entra al cap, tot i que entenc que la pressió social és tant forta que fins i tot obliguen els nens a anar-hi. 


Quin criteri vam seguir per aconseguir-lo?

Valorar qui ho feia i com . I hem tingut molta sort en això.

Anglès i música les fa al cole amb dues acadèmies que plantegen l'aprenentatge des del joc i d'una manera molt creativa . incorporant teatre, dansa, jocs de taula  ... tenen molt bona fama a Lleida i el preu al cole és força assequible  
Natació ho fa en un club a prop de casa i que també reuneix les mateixes condicions, tothom en parla molt bé i els nens aprenen jugant.


Quina és la nostra valoració ? 

Molt positiva. Tinc una amiga que em deia que aquestes activitats, viscudes d'aquesta manera , són un privilegi i que les classes " normals " també haurien de ser així: grups petits, plantejaments educatius des del joc ... i crec que té raó.
El David, tot i que ell mai explica gaire cosa , s'ho passa en gran  Teníem el dubte amb la música , donada la càrrega genètica que duu ,jeje. Però després d'haver parlat amb la profe ens hem sorprès molt positivament : resulta que és el primer en participar, fins i tot en coses que jo mai de la vida hagués dit, que en sap, que té "dots musicals " i que les gaudeix . La seva valoració, molt acurada i precisa : ritmes, afinació, memòria, compàs ... és de "molt bé."  D' on haurà tret aquest nen aquesta facilitat? jeje.



Si ell no estigués a gust, no li agradés , no hagués volgut anar i  l'hauríem esborrat segur , això ho tenim molt clar.  I si mai ens diu que ja no li agrada no tindrem cap problema en que no hi vagi.



Per això dic que " extraescolars " sí o no ? Depèn.  He sentit molts criteris  a favor o en contra, però crec que l'objectiu ha de ser que la canalla en pugui gaudir i com ja he comentat : si s'ho passen bé, n'aprendran segur. Per aconseguir-ho cal una sèrie de requisits imprescindibles  que nosaltres hem pogut assolir , no tot val. . Aquestes activitats també ens han permès conèixer una mica  més el nostre fill  i allò que li agrada i a ell desenvolupar unes capacitats que nosaltres no tenim i per tant no podem ajudar-lo .

En fi, que n'estem molt satisfets tots tres.

I vosaltres: quina experiència en teniu al respecte ?






20 comentaris:

  1. Lo importante como has dicho es que el disfrute y quiera ir, si no quiere ir apaga y fuera, pero si tu nano disfruta genialll, cada cual conoce a su hijo mejor que nadie. Nosotros por la personalidad de nuestro nano aún no lo vemos apropiado, así que ya se andará. Muuuchos besicos playeros.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Y tanto, ese era nuestro objectivo: que David disfrutara con algo que ya sabemos le gusta. Y hasta este año no nos planteamos lo de apuntarlo. Pero la verdad es que el disfruta con muchas cosas, tenemos suerte.
      besitos guapetona!

      Elimina
  2. M'ha agradat molt la vostra experiència. I és cert que és ben particular. En general, jo no sóc molt fan de les activitats extraescolars de tan petits, més que res perquè el meu fill surt a les cinc del cole i prefereixo que desconnecti de les classes organitzades. Potser en un any o dos, i si veig que té motivació, l'apuntarem a alguna cosa, però no tenim pressa.
    Petonets!

    ResponElimina
    Respostes
    1. I tant ! és que si el David anés a la tarda a classe no se ni si ens ho hauríem plantejat!! Adaptar-nos al ritme dels infants, segur que, quan estiguin preparats ens ho faran saber !
      Una abraçada !!!

      Elimina
  3. El Pau fa teatre per imposició "nostra". Primer perquè m'encantava el teatre quan anava al cole tot i que em passa una mica com a tu amb la música i segon perquè és tan extremadament tímid que vaig pensar que li aniria bé. Ell s'ho passa bé, perquè no és un teatre clàssic d'aprendre's un paper i fer una obra. Fan molt joc simbòlic i posen a volar la imaginació.
    I anglès al cole un migdia... no tant pensant en el futur laboral (que una mica sí), si no en què sent tant petits i sent espongetes, seria més fàcil.
    Ah! i esports també al migdia al cole! Això, coneixent al meu fill era bàsic. Ha de treure energia per on sigui. M'és igual que sigui un Messi o un Rafa Nadal, però ell necessita moure's...

    ResponElimina
    Respostes
    1. És clar que sí, les activitats han de donar resposta a les seves motivacions , la clau fonamental és que els hi agradi, llavors tot és perfecte !!

      Elimina
  4. Estoy de acuerdo en que es fundamental que sea alguna actividad decidida por el peque... así se divertirá e irá motivado!!!

    Besitos!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Por suerte hemos podido dar respuesta a sus motivaciones con actividades muy bien preparadas , esperemos que, para el curso siguiente posamos continuar si él así lo quiere.
      Que gusto verte por aquí guapa!!!

      Elimina
  5. Condicionada per l'horari habitual de la jornada escolar, sempre he estat en desacord en les activitats "extraescolars" en infants d'aquestes edats. Al final de la tarda acaben tant cansats que acaben sent hores de guarderia per completar el temps de la disponibilitat de les famílies.
    Quan feia de mestra no era una gran engrescadora; tot i saber que les persones responsables de cada activitat eren genials.
    Estic molt d'acord amb el vostre plantejament i, com molt bé expliques, el més important és passar-ho bé.
    Quan deixava el meu fill a l'escola sempre li deia: passa't-ho molt bé! Encara ara, quan marxa a la facultat li dic ha,ha,ha.
    Petonets
    Carme

    ResponElimina
    Respostes
    1. Quina raó que tens !! Jo estic en total desacord amb els horaris escolars dels infants, que estan absolutament condicionats pels horaris laborals dels adults, tan poc conciliadors. Els petits han d'acabar tan cansats ... no m' estranya que després hagi tants conflictes a casa : adults i peques esgotats , sense ganes per compartir temps ni activitats, sense temps personal, familiar, social .... I en comptes d'anar a les arrels del problema ,anem aplicant mesures contraproduents tipus "supernanny".
      El David a les tardes pot fer migdiada, els dies que no la fa , després està de mal humor , poquet però se li nota.
      Ell les gaudeix, és el que importa. No si ho fes, no hi hauria activitats extra .
      De moment, nosaltres tenim temps per a tot, si més no ell i jo : cole, descans, activitats casa i amb amics ... A veure que passa quan a primària sigui obligatori anar per la tarda, aics , quin greu !!!

      Abraçades !!!

      Elimina
  6. Em sembla fantàstic que si s'ho passa bé, hi vagi. I comparteixo amb tu això de que si li agrada, aprendrà. Nosaltres no ens hem plantejar fer cap extraescolar perquè tenim els dos nens a dues escoles diferents (escola i llar d'infants) i és complicat de gestionar les recollides (jo també vaig a peu), a part que el gran es un dormilec acabat i l'any passat trobava a faltar molt la migdiada i sortia de l'escola fos i no servia per a res. Aquest any ho porta millor, però encara va cansat i no volem fer-lo patir. El curs vinent, quan tots dos vagin al mateix centre i en funció de l'adaptació del petit a P3 veurem què fem. De moment, a casa, fem els possibles per tenir activitats divertides per passar-nos-ho bé i aprendre coses noves. Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. És una decisió molt encertada, tot ha d'anar en funció dels infants , nosaltres podem fer-ho tot i de moment bé. Com ja dic el problema esdevindrà a primària en tot cas, però encara en queda jejej!!
      I aquí també continuem fent activitats xules, aviat les compartirem !!
      petonets guapa!!

      Elimina
  7. M'encanta aquest plantejament! Si hi ha temps i els agrada trobo que sí és bo que facin extraescolars, però com bé feu vosaltres, sempre que tinguin temps i no vagin fosos de l'escola. A veure què fem nosaltres l'any que ve, però d emoment el meu plantejament és que la Nutxi no vagi a escola a la tarda i per tant potser sí que hi cap alguna extraescolar :-)

    ResponElimina
    Respostes
    1. sí , exacte és com tu dius . La nostra experiència de no anar a escola a la tarda és molt bona , i la de fer activitats que al David li agradin genial !! tant de bo els adults també ho poguéssim fer així: temps de lleure, per la família, per nosaltres mateixos ....
      Una abraçada !!

      Elimina
  8. Estoy de acuerdo con tigo. Plantarse la conveniencia de hacer una determinada actividad pasando por encima de las preferencias del niño, me parece un auténtico disparate cuando son tan pequeños. La motivación es el motor del aprendizaje, sobre todo en estas edades, un niño que va obligado a hacer algo puede acabar aborreciéndolo...
    Mi mayor (6 años) empezó el curso en una escuela de circo a sugerencia mía, que me parecía que podría aportarle mucho en diferentes ámbitos, fué un desastre, duró dos semanas.
    Luego él decidió apuntarse a multideporte,que son juegos con diferentes materiales, y lo disfruta muchísimo. A mi me encantaría que además hiciera algo vinculado a lo artístico y alguna vez se lo he sugerido, pero no parace entusiasmarle la idea... no hay más, los niños cambian e iremos siguiendo sus intereses, intentando "introducir las conveniencias" (por ejemplo el idioma que es un gran pendiete) poco a poco... esperemos acertar, por que dudas acerca de si estamos siguiendo el camino correcto todas tenemos :)
    Un abrazote

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, estoy totalmente de acuerdo !! a mi también me encantaria que David hiciera teatro, pero es que no es lo suyo, ya lo ha intentado y no lo disfruta nada , así que fuera, lo que queremos es pasarlo bien. Con lo del teatro , por ejemplo, me doy cuenta que es una proyección personal , por que a mi me encanta, eso sí, en el backstage, jeje .
      Además , a saber que le despertará interés el próximo curso ...
      Gran frase " la motivación es el motor del aprendizaje", sí señor es la clave !!

      Un besote guapa!!

      Elimina
  9. Hola Camino!

    Jo penso que els pares, tiets, etc... tenim molt a oferir als nostres fills, pel que fa a aprendre/ensenyar, i les "activitats extraescolars" poden ser una bona oportunitat. La meva petita experiència és la de dissenyar des des casa i fer a casa activitats extraescolars. A més això ho hem fet en plan "petita cooperativa" amb altres pares de forma que els nens van a diferents cases a fer-les, i cada pare proposa una activitat diferent setmanal. Aquestes activitats es realitzen amb regularitat i cadascú s'ho programa a la seva manera. Com exemple, la meva germana els hi fa una hora setmanal de matemàtiques divertides, una mare de l'escola els hi fa anglès, jo els hi faig guitarra i tecnologia (informàtica, scratch, ...) .
    Em fa gràcia perquè, així com els "homeschoolers" fan l'escola a casa i les extraescolars fora, en aquest sistema és a l'inrevés: l'escola es fa a "l'escola" i les extraescolars a casa. Pot ser un bon terme mig, penso.

    Si els pares disposen de temps i ganes pot ser una molt bona opció!

    Records a la família,

    Joan V

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Joan !!!

      Em sembla una proposta encara més genial !!! Totalment d'acord amb tu. a més a més amb la colla que sou, ja podeu tenir un bon grupet !! jeje.
      Està molt bé que us hageu pogut organitzar per a fer-ho , quin privilegi !! De fet jo estic en un grup on també intentem fer quelcom semblant , però més espaiat en el temps , un cop al mes i en família.
      Jo més d'un cop hi havia pensat en organitzar-nos de manera semblant a com tu dius però reconec que és una mica complicat poder compaginar horaris, etc, etc . Una opció així , més " comunitaria" està super bé, ja saps que això m'encanta!!
      Ja ens ho explicaràs millor !! I això de les matemàtiques divertides sobretot !! La Magda, la Dolors ?

      Ah, saps que els Reis ens van portar els nostres primers jocs de taula ? Vam pensar en tu, jeje.

      Una abraçada i records també!!

      Elimina
    2. Bones Camino!

      Compte amb el verí dels jocs de taula! Si us pica, sou pell.
      Jo ara estic intentant sortir-me'n, però no hi ha manera: cada cop jugo mes.

      Quins jocs teniu??

      Joan

      Elimina