dimarts, 10 de desembre del 2013

Descobrint els prismes



L'altre dia  ens van donar una nota del cole demanant que portéssim  capses en forma de prisma . Em va semblar l'excusa perfecta per fer una activitat que tenia en ment  fa temps i que, de petita, m'encantava . 
Fem -los nosaltres mateixos ?

Primer de tot : 

Les plantilles. Les he tret d' internet i les he reforçat per dins amb cartró. He intentat fer-ho de la manera més pràctica possible : fer-ho jo primer, ja que ha de ser molt precís i en un altra ocasió que ho faci el David tot sol des del principi. Crec que d' aquesta manera l' invitació a l'activitat és més clara.


Què és això mama ? a tu què et sembla David ?  No ha calgut explicar res. Estil Montessori: reforcem l'aprenentatge autònom. 



Al fer-ho  d'aquesta manera el muntatge és molt intuïtiu .



Primer explorem, provem,  investiguem com muntar el prisma i veure quina forma surt, quantes cares té, de quina forma són , quines són les diferències entre els prismes que poden semblar iguals a primer cop de vista...


Un cop descobert, ja podem passar al següent pas: enganxar-ho bé amb pegament .



 L'he convidat a posar números a les cares: els vols posar amb stiks o escrits ? Amb sticks !




I així hem estat una bona estona !!! M'encanta la seva cara de satisfacció !!!




Com que l'he vist tan engrescat, li he proposat la segona part . Construïm els prismes amb escuradents a partir de la mostra ? Hem observat: quines formes té ? triangles . Com ho podem muntar ?
La primera la fem entre els dos, la segona tot sol. 

 Síiiiiiii, son iguals !!! 




A l'endemà ha volgut continuar . Genial !!

Per iniciativa pròpia ha agafat un foli, ha tallat tres rectangles . M'ha dit, mira mama , ara faré quadrats .  I sí, els ha tallat per la mitat i ha fet 6 quadrats que després ha enganxat en les cares del cub. M'ha deixat amb la boca oberta. I ha volgut escriure els números en les cares amb rotulador. Veus mama ? , el dau és fa així ...




Continuem amb els escuradents. Aquesta vegada de diferents mides. Què podem construir amb ells ?
Els prismes triangulars, les piràmides !! 




 Les que tenim són totes iguals? ens fixem en la base ? quina forma tenen. una és un quadrat, l'altra un triangle. La primera quantes cares té ? 4 i la segona ? 3. Doncs vinga, intentem- ho?




Tot jugant descobrim els volums, les formes, els noms , deduïm perquè es diuen així i si va en relació amb els nombre de cares que tenen ... vaja, que ens iniciem a la geometria .
I reforcem l'anglès ja que el David continua dient els noms de les formes en aquest idioma. Com li agrada !!

Ara els portarem a cole . Té moltes ganes d'ensenyar-los-hi a la resta de nens i nenes . Haurem de recordar que no passa res si es fan malbé ( amb 25 infants tocant-los  no crec que quedin igual que ara, jejej) , ja en farem més, cap problema . 



Fa uns dies vam fer un taller al Caixafòrum sobre jocs de construcció que us explicarem en una propera entrada, va ser molt interessant.





10 comentaris:

  1. Buenooo, aprenentatge superat amb nota! La profe fliparà!! :D
    Petons!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ostres, jo vaig flipar quan vaig veure la quantitat de poliedres que es poden fer amb plantilles , són una temptació !! Potser m'hi posaré si és que no perdo la paciència a la primera jeje.
      Petonets

      Elimina
  2. Vaya clase de geometría más completa y más divertida! y menuda currada os habéis pegado! ... me han entrada unas ganas locas de ponernos nosotros también a hacer prismas :) Gracias por esta ventanita matemática ;)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ha sido un ratito de faena , pero ha valido la pena por que David ha disfrutado un montón. ahora tendremos que hacer más, que las hemos dejado en el cole.
      Si buscas por la red verás un monton de propuestas chulas para hacer, alguna realmente chulísimas pero complicadillas.
      Un besote !!

      Elimina
  3. Molt interessant per descobrir les figures geomètriques i aprendre a muntar-les, però quina feinada! Molt bona idea afegir cartró darrera la figur aper rigiditzar i facilitar el seu muntatge. Ens ho apuntem! Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies , me'n alegro que et serveixi la idea , la veritat és que ajuda molt a " descobrir" com es munta . Sí que he tingut una mica de feina, però ja ho he dit: ha valgut la pena !!
      Petonets guapa!

      Elimina
  4. Genial !!!!! La geometría treballada a partir de l'experimentació i la manipulació m'encanta !!!!!!
    Molt bona feina !!!!! I la cara de satisfacció d'en David no té preu !!!!
    Petonets família

    ResponElimina
    Respostes
    1. moltes gràcies Magda !! S' ho ha passat en gran, és cert. és que és molt satisfactori construir les coses per un mateix ! Ara hem de tornar a fer-ne més per compensar les que s'han quedat a cole, així què ja tenim feina jeje.
      petonets guapa

      Elimina
  5. Què xul·lo !!! Si ens ho permets, ens copiem l'idea !!! Encara no hem treballat gens la geometria a casa i això d'afegir-hi el tema de l'anglès és també "un plus" :)

    Una abraçada !!

    ResponElimina