20 de març de 2015 . El planeta Terra es prepara per gaudir un preciós espectacle de la natura : un eclipsi solar . Un moment gairebé únic, que només podem veure cada certs anys , així que , no ens el podíem perdre !!
Ja sabeu que el David és un enamorat de l'astronomia , li continua atraient el tema i nosaltres seguim procurant que tingui el material les oportunitats, activitats per a contestar els seus dubtes, preguntes, recerques ... per sort per internet podem trobar molta informació al respecte , part de la qual jo vaig recollint en el nostre tauler de pinterest " Astronomia per a infants" .
Divendres al matí vam quedar amb un amiguet de classe del David per a veure i conèixer l'eclipsi. Per a fer-ho tal i com ens agrada , vaig preparar una mica de material.
Com explicar als peques que és un eclipsi solar ?
Vaig trobar una proposta que em va seduir ... una maqueta que semblava fàcil de fer i encara més d'explicar: el moviment de la terra respecte al sol i el de la lluna respecte a tots dos.
Li vaig preguntar al David si volia que en féssim una per ell i l'altra pel seu amiguet i li va entusiasmar la idea, vam anar a comprar el material que ens faltava (boles de forexpan i filferro una mica gruixut) i ...mans a l'obra: la nostra versió de la maqueta estava en marxa !!
Ho vam complementar amb un petit lapbook , recull de vàries idees que em semblaven bàsiques i ben explicades:
Un parell de petits vídeos ens van ajudar a visualitzar el què estava passant ...
En aquest petit desplegable es veu molt bé que és un eclipsi parcial . Ho vam complementar amb dos cercles, un groc i un blanc , per poder comprovar movent-ho nosaltres mateixos com la lluna passa davant del sol i per tant no el deixa veure totalment .
Però ... com és que la lluna, essent molt més petita que el sol, el pot tapar ? Experimentem amb la distància i el tamany dels cossos. Vam arribar a la conclusió de que el tapa perquè és més a prop nostre.
Per poder fixar-nos en com la lluna ( i la terra , però això ja és més complicat) es va movent , teníem també la seqüència de l'eclipsi tal i com es va veure el 20 de març a Espanya. Ells anaven mirant i comprovant quina els hi semblava que era la posició correcta .
Un parell de petits vídeos ens van ajudar a visualitzar el què estava passant ...
En aquest petit desplegable es veu molt bé que és un eclipsi parcial . Ho vam complementar amb dos cercles, un groc i un blanc , per poder comprovar movent-ho nosaltres mateixos com la lluna passa davant del sol i per tant no el deixa veure totalment .
Però ... com és que la lluna, essent molt més petita que el sol, el pot tapar ? Experimentem amb la distància i el tamany dels cossos. Vam arribar a la conclusió de que el tapa perquè és més a prop nostre.
Com el vam mirar ? Tot i ser conscients que no era l'ideal, vam agafar uns vidres de soldador de gairebé la màxima protecció. Els hi vaig enganxar un palet de gelat per a que fos més fàcil , no s'embrutés tant i poder tenir una visió més nítida. Ho van fer molt bé, amb molts cura i protegint-se tota l'estona els ulls amb el vidre.
Vam utilitzar també el globus terraqui, lots, una làmpada, etc per comprovar l'ombra que projecta la lluna sobre la terra quan hi ha un eclipsi, per veure la rotació i translació del planeta i el seu satèl·lit...
Un parell de capses de folis transformades ens van permetre guardar tot el material . Tots dos els van portar a classe ( van al mateix curs i cole en diferents aules ). Havíem avisat a les mestres que no anirien a l'escola a primera hora perquè ens quedaríem veient l'eclipsi i que, si volien , portaríem el material per a que ells mateixos ho expliquessin. Els hi va encantar la idea. Que bé !!
Us asseguro que m'agrada moltíssim enfocar l'aprenentatge des d'aquesta manera de viure'l , en gaudeixo preparant-lo , buscant idees i pensant en el material, les propostes, admirant tot el que d'altres companys/es comparteixen a la xarxa ( gràcies, merci, thank you!!) , pensant en els infants i que se'l puguin fer seu, que siguin ells els qui li donin el sentit, i marquin el ritme del seu propi procés. Enfocat des de la llibertat i la creativitat ( modestament parlant) per a que ells i elles n'esdevinguin els protagonistes . Crec que és lo meu.
Un matí molt maco, en sintonia amb l'univers, si més no, amb la petita part que podem veure ... i amb tot allò que és important per a nosaltres : ser capaços d'admirar i aprendre de les meravelles que ens envolten, fent-ho de manera propera, senzilla i significativa i, sobretot, en la millor companyia!! Gràcies Montse i Isaac perquè hem gaudit i aprés molt !!!
Ara fins la propera experiència ....
Una abraçada !!
Quina xulada!! Jo estava pensant precisament que aquell dia hi havia cole (i feina)! Què bé que ho vau poder fer així! I quina currada!!!
ResponEliminaPetonets!
Hola Mo!!
EliminaSiiiiiiiiiiiiiii, teníem moltes ganes, va ser una estona molt maca , jo vaig gaudir molt veient-los , m'encanta la canalla, de veritat . I no creguis , no va ser tanta feina, un cop agafat el truqui de la maqueta, va ser un pim pam fer-la.
Ara a esperar el proper ....uffff, queda molt !!
Una abraçada
M'encanta aquest aprenentatge tant experimental i com ho heu enfocat . Segur que en David i el seu amic han entès la mar de be que és un eclipsi. Felicitats per la bona feina que feu. Petonets i fins aviat
ResponEliminaMoltes gràcies !!!! La veritat és que m' importa més tot el procés que van seguir, lo motivats que estaven , la llibertat que van tenir d'experimentar i decidir, que el fet que ho entenguessin perfectament ( ja n'hi haurà temps per això, jejej)
Eliminapetonets!