dilluns, 14 de maig de 2012

El petit astrònom

El David és un nen que té molt clar allò que l'interessa i el que no. També ens ho comenten a l'escola bressol: si hi ha quelcom , una activitat, proposta, experimentació, que no li crida l'atenció no hi participa. I no hi ha manera, sense enfadar-se, de bon rotllo però ... no gràcies.

Això per una banda és positiu, per l'altra pot esdevenir una limitació ja que es pot perdre moltes coses interessants. Però vaja, tot anirà fent el seu procés.
Ara, quan quelcom l'interessa, li crida l'atenció... és un investigador nat. Tot seguint els seus centres d'interés podem fer qualsevol cosa, totes les propostes són benvingudes, ens engresquem, participem, proposem, aprenem un munt de coses, de paraules, de conceptes, d'idees ...
Crec que tot això forma part del que Maria Montessori anomenà " ment absorbent" i la gran capacitat dels infants per " absorbir" literalment tot allò que els hi crida l'atenció.
Bé doncs, fa mesos que el David té com a centre d'interés els planetes. Va començar parlant-ne algun cop .... i ho vam tenir en compte.

Li hem anat proposant tota un sèrie d'activitats entorn el sistema solar, unes han portat a unes altres,cada dia en demana algunes o ell mateix pren l'iniciativa per fer-ne quelcom relacionat. Què bé !! En gaudim tots plegats !!!


La terra, el nostre planeta, té aigua, és de color blau, blanc, verd , marró....
té el globus terraqui a la seva prestatgeria, quan vol l'endolla, tanca la llum de
l'habitació per veure-la millor...



Llibres, vídeos, imatges ....aprofita per fer fotos de la pantalla !
Ja ens sabem els noms de tots els planetes!



Hem trobat molt bé de preu un mòbil d'un sistema solar... el muntem , el
pintem... treballem la psicomotricitat fina , els colors, la percepció del tamany,
del moviment ...

Encara l'hem d'acabar!!


cartolines, tapes d'olles , fil de pescar .... novament psicomotricitat fina,
procés de treball, tamanys, colors, creativitat....

Per fí !!! treballem el tema " botons" que fins ara no ho havia volgut fer mai...
he cosit uns botons de diferents tamanys a una tovallola blava,
he retallat unes rodones en goma eva i feltre i els he fet un trau.
 No ha calgut explicar res!
He al·lucinat perquè pensava que no s'engrescaria,
però els ha estat posant i treient un munt de vegades, botó per botó.

Guauuuuuuuuuuuuuuu...... Satudn és el nostre preferit !!!
però Jupited i la seva taca també ens tenem enamorats
N'hi ha per tot arreu ! i els veiem des de lluny !


Amb pasta de sal.... tamanys, textures, volums, pressió, calor,
procés  tou/ dur, fred/ calent ....

Un dia va agafar la plastelina... mama ajuda !!
 M'anava dient... fes un Satudn, un Udà, un jupited...
Hem jugat un munt de dies !!!!


Com no... a la taula de llum !!! Pintem els planetes amb fosforitos, repassem
els noms, esborrem, tornem a pintar.....ens relaxem, gaudim ....


És clar que ja portem dues visites al Parc astronòmic del Montsec ,2009 i 2010.
Aquest any no ens la podem perdre !!!! us la recomanem !

I continuem... ahir va agafar pilotes de ping pong i els hi posava una goma petita de cabell com si fós l'anell del planeta... Satudn, Udà....

Realment és cert... els infants tenen una gran capacitat de captar, d'aprendre, de concentrar-se, d'engrescar-se en tot allò que els hi crida l'atenció. ...

No, rectifico... i els adults també !!! aprofitem-ho !!!

6 comentaris:

  1. Camino, me has dejado alucinada!! Pero qué claro que lo tiene David, es genial y vaya montón de propuestas super interesantes para trabajar con él, me han encantado toooooooooooodas, a cuál mejor!
    Algún día le mostraré algo a Acher, porque de este tema... ¡nada de nada! jejeje.
    Mil gracia por compartirlo. Un besico.

    ResponElimina
    Respostes
    1. síiiiiiiiii que lo tiene claro sí, planetes, planetes , planetes, coets, lluna, sol , estels ....

      Ahora, que cuando algo no le interesa ya puedes hacer la propuesta más original del mundo, que ni se la mira ....

      Por eso... hay que aprovechar !! jejej.

      besitos y que tengais muy buen inicio de semana !!

      Elimina
  2. ¡Qué bueno Camino!
    A mi hijo le pasa algo parecido con los mapas, que po cierto tengo una entrada pendiente para contarlo.
    Me encanta esta posibilidad de "trabajar desde el interés". No pienses que se está perdiendo nada, al contrario, está aprovechando muy bien los recursos.
    A partir de una idea que apasiona a un niño se pueden tocar diferentes materias: se pueden contar los planetas, hacer tarjetas de palabras con sus nombres, agrupar planetas iguales, ordenar de mayor a menor, pintar, cocinar, ver películas, contar cuentos... Y si sigue con esta afición cuando sea más mayor, imagínate las posibilidades.
    Gracias por contarnos.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Síii ... ya hemos empezado un lapbook sobre el sistema solar: letras, palabras con gomets, los planetas numerados, los que queman y los que están frios, cerca /lejos del sol, grandes/ pequeños ....
      Y estamos recopilando pelotas de diferentes tamaños para hacer uno en 3D.

      Es una gozada como el interés abre las puertas del aprendizaje motivado. me encanta. Eso sí, la otra cara de la moneda es cuando no le interesa, pero ya digo ... todo es un proceso.

      Además a mí también me gusta la astronomia, que curioso....

      Pues nada, ya nos informarás sobre el interés de B y como lo trabajais, que a David le encanta mirar el mapa mundi que ya hemos puesto a su altura ...

      Gracias !!

      Elimina
    2. ¡Habéis empezado un lapbook!
      Espero que luego lo compartas si te apetece, seguro que os sale estupendo.

      Elimina
  3. Quines idees mes bones!!!!

    ResponElimina