diumenge, 10 d’agost del 2014

Com es cullen les pomes ?




Avui estic cansada, ha estat  un dia intens, tant a nivell físic però sobretot psíquic.  Tinc vàries coses al cap de preparació d'activitats, esdeveniments de projectes diferents i se'm van acudint idees, propostes, preguntes, recordatoris.... de manera espontània, com a bolets que van sortint: pim ,pim ,pim  . Com que sóc una despistada gasto molta energia en intentar recordar tot el que em passa pel cap i això em deixa K.O. A vosaltres us passa també ? Sort que en un parell de setmanes estaré més "despejada " jeje.


Una de les coses que hem fet avui és la següent, aprofitant la collita de la poma Ga·la hem anat al camp, novament, a aprendre de manera significativa i investigar com es cullen tantes i tantes pomes !! Avui de la mà del Jaume, un encant de pagès jove,  que ens ho ha ensenyat tot amb detall i d'una manera pedagògica, remarcant molt el gran esforç que suposa que puguem menjar i gaudir d'una bona fruita.

Cap allà a les 15h, amb tot el batec de sol, els hem anat a acompanyar i a conèixer el procés. 
Us ho expliquem !!


Primer de tot ens trobem amb una gran màquina i un palot ple de pomes ....  com funciona ?




El més important de tot: gràcies a la ma d'obra, les persones que van collint la fruita dels arbres i que fan una gran feina, molt poc valorada . En aquest cas una família romanesa contractada pel Jaume. 
Les pomes es cullen dels arbres i es posen a la cinta transportadora.





Totes les pomes es poden collir ? No!! Només les que fan la mida  i per això ens ensenyen el "truqui " que tenen. Una mida que marca el diàmetre de la poma a collir: no ha de passar pel forat. Evidentment no es fa amb totes les pomes, perquè ja es veu prou bé, però en cas de dubte, fàcilment ho podem saber.




Mirem bé com funciona la màquina , les pomes pugen per la cinta transportadora , que les va abocant al palot amb un sistema que impedeix que se'ls hi donin cops, amb una sèrie de rodets de pues de goma de diferents tamanys  .





 El David ho ha investigat tot, no s'ha perdut un detall de la màquina, ni del procés...




Totes les pomes són iguals i van al mateix lloc ? No. Les que estan tocades, amb algun copet i no les volen a les botigues, es posen a una cinta diferent: la que farà els sucs !!! Les altres es supervisen a mà, amb molta cura .





Ens fixem que a ma dreta i esquerra tenim dues fileres d'arbres però les pomes són ben diferents !! Unes són grans, vermelles ...les altres verdes i petites ... com és ? perquè són dues varietats , les primes són gal·la i es cullen ara, les segones són fuji i encara els hi falta un temps, fins a l'octubre no les podrem collir.
Totes dues varietats boníssimes !!!






El Jaume ens ha dit que no podíem marxar d' allà sense una bona capsa (o les que volguéssim) de pomes, quin privilegi, collides per nosaltres mateixos !!! De l'arbre a la taula !




Upa, com pesa !!!!!




Jaume, moltes gràcies !!!



Tinc unes ganes de fer aquell pastís de poma tant bo .... segur que aquesta setmana que ve en cau un a casa nostra !!



Bon diumenge a tothom !!






4 comentaris:

  1. A mi també em passa el que comentes al principi, per això sóc "Doña listas", jejejeje...
    Com sempre, aprenent i guadint. :)
    Muas!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo crec que un dia a mi em petaran les neurones ... aquests dies que estic preparant diverses activitats vaig amb una llibreta petitoneta penjant jeje...
      petoents

      Elimina
  2. Ostres, no pareu! No m'extranya que estiguis cansada... M'encanten aquestes activitats que feu tant "en directe"... és una sort conèixer el món rural tant de primera mà. Petons

    ResponElimina
  3. Que chulada!! Siempre haciendo actividades estupendas!! Como me pasa igual, yo voy siempre con la agenda encima, para ir anotando "prioridades".

    Besotes!

    ResponElimina